sobota, 8 grudnia 2018

"Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania" Stephen Hawking

Fizyka nigdy nie należała do moich ulubionych przedmiotów. Niektóre kwestie wydawały mi się ciekawe, zaś inne (większość) strasznie nudziły. Nie spotkałam się też z osobą, która tajniki tej nauki przekazałaby mi w sposób jasny i klarowny. Być może dlatego unikałam jak ognia zagadnień związanych z fizyką. Niedawno jednak bliżej zainteresowałam się zmarłym już Stephenem Hawkingiem i jego dorobkiem zawodowym. Niedługo później moją uwagę przykuła ostatnia książka tego światowej sławy kosmologa i to właśnie ją chciałabym Wam dziś zaprezentować.


"Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania" porusza kwestie, które nurtowały choć raz w życiu każdego z nas. Skąd wzięła się ludzkość? Jak będzie wyglądała nasza przyszłość i czy rozwijająca się wciąż technika pozwoli nam przetrwać? Książka pełna jest poglądów autora na temat najpoważniejszych zagrożeń. Lektura została podzielona na 10 rozdziałów poruszających zagadnienia dot. m.in. naszego istnienia, czarnej dziury, życia na naszej planecie. Każde z nich zostały przez autora wyjaśnione w sposób prosty, rzeczowy. Przepaść między nudnymi podręcznikami naszpikowanymi niezrozumiałą dla wielu teorią a dziełem Hawkinga jest ogromna. Ostatnia książka wybitnego intelektualisty napisana jest w sposób przystępny, w moim odczuciu każdy może po nią sięgnąć bez obaw, że zatopi się w abstrakcyjnych, nieczytelnych dylematach. Opisywane przez Hawkinga kwestie były jego pasją, co pozwala mi sądzić, że to między innymi dlatego treść jest tak klarowna. 

Autor ukazuje w swej książce świat, tłumaczy go, a także zastanawia się nad przyszłością. Do swych analiz nie używa tylko i wyłącznie fizycznej nomenklatury, nie zamyka się hermetycznie w tej dziedzinie, ale sięga do różnych kultur, literatury czy religii. Poglądy Hawkinga to jedno, ale drugą stroną medalu są nasze przemyślenia. "Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania" nie stanowią treści, dzięki której poznamy czyjś punkt widzenia. Charakter tego utworu sprawia, że sami zaczynamy rozważać pewne kwestie. A to we wszelkiej maści książkach lubię.


Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka.


2 komentarze: