wtorek, 2 stycznia 2018

WILNO: Ulica Literacka.

Cześć Misiaki! Dziś chciałabym zabrać Was na krótki spacer po jednej z bardziej znanych, wileńskich uliczek. Miejsce to wywołało na nas naprawdę pozytywne wrażenie. Mowa o Literatų



Ulica Literacka to jedno z tych miejsc, gdzie czuć ducha dawnych czasów. W XIX wieku mieściło się tam wiele antykwariatów, księgarń, a jedno z mieszkań zajmowało wiele twórców literackich, wśród których był chyba wszystkim dobrze znany poeta Adam Mickiewicz. Chodzą słuchy, że to właśnie tutaj napisał "Grażynę" oraz II i IV część słynnych "Dziadów". W 2008 roku pewna grupa artystów postanowiła ożywić specyficzny klimat kameralnej uliczki. W tym celu ozdobiono niektóre ze ścian dziełami sztuki, które nawiązywały do literatów. Artyści stworzyli specjalne płytki m.in. z metalu, drewna, szkła, które poświęcono twórcom literackim związanym z Litwą.









W zaułku nie brakuje śladów POLSKOŚCI. Na ścianie upamiętnieni zostali m. in. Konstanty Ildefons Gałczyński, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Czesław Miłosz, Józef Ignacy Kraszewski. Nie wszystkich udało mi się odnaleźć podczas naszego spaceru po Literatų.




Płytki umieszczone na ścianach cieszyły oko. Moim zdaniem ten oryginalny pomysł na ożywienie literackiego ducha wileńskiej uliczki był trafiony! To nie tylko sposób na upamiętnienie twórców związanych z Litwą, ale i środek pozwalający urozmaicić turystyczną ofertę miasta.


Jeśli planujecie odwiedzić stolicę Litwy, koniecznie musicie wybrać się na Ulicę Literacką! A może już tam byliście? Jak zawsze czekam na odpowiedź w komentarzach ;). Przesyłam moc pozdrowień, Karolina.

7 komentarze:

  1. Jej to moje marzenie właśnie tam pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłem w Wilnie na 2 dniowej wycieczce naukowej, ale zwiedzaliśmy głównie kościoły i cmentarze. Na Ulicę Literacką nie starczyło już czasu...
    A na studiach uczyłem się trochę litewskiego:)Viso gero!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam, że jest takie miejsce. Chciałabym je zobaczyć. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ogromnie zainteresowalas mnie tym miejscem. Warto je zobaczyc.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy pomysł. Przykuwa uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Byłam i widziałam! 2 dni temu. Pięknie, magiczne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń